Освітні програми, що реалізуються в закладі освіти, та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою

Для реалізації інваріантного складника дошкільної освіти в закладі використовуються:

Базовий компонент дошкільної освіти

Програма розвитку дитини дошкільного віку Українське дошкілля

Для реалізації варіативного складника:

“Україна – моя Батьківщина” парціальна програма з національно-патріотичного виховання дітей середнього та старшого дощкільного віку

Освітня програма Новопокровського ЗДО 2025-2026

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ І

Загальний обсяг навантаження та очікувані

результати навчання здобувачів освіти

 

Освітній процес у комунальному закладі «Новопокровський заклад дошкільної освіти (ясла – садок)» Новопокровської селищної ради Чугуївського району Харківської області здійснюється відповідно до програмно-методичного забезпечення та є єдиним комплексом освітніх компонентів для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, чинними освітніми комплексними та парціальними  програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України.

Відповідно до рішення педагогічної ради Новопокровського ЗДО  (протокол № 5 «27» травня 2024 року) освітній процес здійснюється за програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України.

Зміст інваріантної складової Базового компонента дошкільної освіти забезпечується через освітню програму розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля»,  програма розвитку дитини дошкільного віку. /О.І. Білан, – Вид.2-ге, зі зм.і доп. – Тернопіль: Мандрівець, 2022. – 216с. (Схвалено рішенням експертної комісії з дошкільної педагогіки та психології (від 03 грудня 2021 року (протокол №6) (лист ІМЗО від 06.12.2021 № 22.1/12-Г-751).

Організація освітнього процесу у інклюзивних групах здійснюється за освітніми програмами для роботи з дітьми, що мають особливі освітні потреби (відповідно до нозології), рекомендовані Міністерством освіти і науки України.

Варіативна складова Базового компонента дошкільної освіти реалізується через інтеграцію змісту парціальних програм у різні види діяльності.

У 2024/2025 навчальному році будуть упроваджуватись такі парціальні програми для інтеграції їх змісту у різні види діяльності:

«Україна  – моя Батьківщина» парціальна програма з національно-патріотичного виховання для дітей середнього та старшого дошкільного віку О.Каплуновська, І.Кичата, Ю.Палець за науковою редакцією О.Д.Рейпольскої (Пр.№3 від 21.06.2022 р. Зарєєстров. У Каталозі за №1.0009-2022)

Мова навчання та виховання дітей українська.

Реалізація завдань національно-патріотичного виховання дошкільників здійснюється шляхом інтеграції завдань  у різні види діяльності  при проведені занять з дітьми згідно з парціальною програмою «Україна – моя Батьківщина». Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку, автор:  Каплуновська О.М. (лист ІМЗО від 25.03.2016 № 2.1/12-Г-85). Планування та організація життєдіяльності у ЗДО здійснюється за режимними моментами з урахуванням блочно-тематичного принципу планування.

У 2024/2025 навчальному році у ЗДО функціонуватимуть такі групи:

Ранній вік (від одного до трьох років):

–         І молодша група №1

Передшкільний вік (від трьох до шести (семи) років);

Молодший дошкільний вік (від трьох до чотирьох років)

–         ІІ молодша група №2

Середній дошкільний вік (від чотирьох до п’яти років)

–         Середня група №3

–         Середня група №4

Старший дошкільний вік (від п’яти до шести (семи )років)

–         Старша група №5

–         Старша група №6

Режим роботи усіх вікових груп становить 10,5 годин (з 7.00 до 17.30)

У закладі дошкільної освіти встановлено 5-денний робочий тиждень. З метою реалізації Базового компонента дошкільної освіти, вищезазначених освітніх програм та відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України 20.04.2015 № 446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності» та рекомендацій КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» (лист від 24.12.2015 № 1199 «Про методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в дошкільних навчальних закладах Харківської області відповідно до гранично допустимого навчального навантаження», листу МОН № 1/15368-24 від 27.08.24 року «Щодо організації освітнього процесу в 2024/2025 навчальному році у закладах дошкільної освіти» у 2024/2025 навчальному році в ЗДО загальний обсяг тижневого навантаження за віковими групами становитиме:

 

 

 

 

 

Розподіл групових фронтальних занять на тиждень

У 2024/2025 навчальному році у групах з 10.5 годинним перебуванням

(5-денний робочий тиждень) за програмою розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», схваленої рішенням експертної комісії з дошкільної педагогіки та психології (від 03 грудня 2021 року (протокол №6) (лист ІМЗО від 06.12.2021 № 22.1/12-Г-751).

 

Орієнтовні
види діяльності
за освітніми лініями
Орієнтовна кількість занять на тиждень

 за віковими групами

перша
молодша
(від 2 до 3  років)
друга
молодша
(від 3  до 4  років)
середня
(від 4  до 5 років)
Старша (від 5 до 6(7) років

 

Ознайомлення із соціумом 1 2 2 3
Ознайомлення з природним довкіллям 1 1 1 2
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо) ** 4 4 5** 5
Сенсорний розвиток 2
Логіко-математичний розвиток 1 1 2
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування ** 2** 3** 3 3
Здоров’я та фізичний розвиток* 2 3 3 3
Загальна кількість занять

на тиждень

10 11 12 15
Додаткові освітні послуги на вибір батьків       –         3        4         5

 

Максимальна кількість занять на тиждень 10 14 16 20
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень  на   дитину  (в  астрономічних  годинах) ** 1,4 3,5 5,3 8,3

*- фізичне виховання проводиться щоденно, протягом дня: 1 заняття проводиться в час за вибором вихователя на свіжому повітрі, 2 заняття – у приміщенні, 1 раз на тиждень – пішохідний перехід.

** – 1 заняття на тиждень з художньої літератури буде проведено за рахунок кількості таких занять: художньо-продуктивної діяльності у середній  групі, розвитку мовлення у І та ІІ молодший групах.

 

 

 

 

 

 

 

Розділ ІІ

Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній,

 логічна послідовність їх вивчення

 

Зміст освітнього процесу в ЗДО у 2024/2025 навчальному році спрямований на формування та розвиток компетентностей вихованців відповідно до освітніх ліній Базового компонента:

 

Освітня лінія Зміст освітнього процесу
Особистість дитини Передбачає:

– формування позитивного образу «Я», створення бази особистісної культури дитини, її активної життєдіяльності;

– виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності, формування основних фізичних якостей, рухових умінь, культурно-гігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності. На кінець дошкільного періоду життя в дитини мають бути сформовані базові якості особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність, ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість, самоставлення, самооцінка.

Дитина в соціумі

 

Передбачає:

формування у дітей навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим. Завдяки спілкуванню з дорослими, як носіями суспільно-історичного досвіду людства, в дитини з’являються інтерес та вміння розуміти інших, долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, об’єднувати з ними свої зусилля для досягнення спільного результату, оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей. Взаємодія з іншими людьми є своєрідним видом входження дитини в людський соціум, що вимагає уміння узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства.

 

Дитина в природному довкіллі

 

Передбачає:

природничу освіченість через наявність уявлень дитини про живі організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи, причинно-наслідкові зв’язки у природному довкіллі та взаємозв’язок природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин; готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою; дотримування правил природокористування.

Містить доступні дитині дошкільного віку уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля.

Мовлення дитини  Передбачає:

засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Оволодіння мовою як засобом пізнання і способом специфічно людського спілкування є найвагомішим досягненням дошкільного дитинства. Мова виступає «каналом зв’язку» для одержання інформації з немовних сфер буття, засобом пізнання світу від конкретно-чуттєвого до понятійно-абстрактного. Мовленнєве виховання забезпечує духовно-емоційний розвиток дитини через органічний зв’язок із національним вихованням. Мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку складається із різних видів говоріння та слухання, під час якої формуються мовленнєві вміння і навички. Вивчення української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільнот передбачає залучення дітей інших національностей, які є громадянами України, до оволодіння українською мовою як державною на рівні вільного спілкування з іншими дітьми і дорослими, виховання інтересу та позитивного ставлення до української мови.

 

Дитина у  світі мистецтв Передбачає:

формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок, самостійності, культури та безпеки праці. Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої діяльності є сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх образів, виявляти інтерес до об’єктів, явищ та форм художньо-продуктивної діяльності, а також оволодіння навичками практичної діяльності, культури споживання.

 

Гра дитини Передбачає:

розвиток у дітей творчих здібностей, самостійності, ініціативності, організованості в ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому. Гра забезпечує задоволення ігрових уподобань кожної дитини, сприяє виникненню дружніх, партнерських стосунків та ігрових об’єднань за інтересами, спонукає до обміну думками, оцінювання себе й інших, заохочує до імпровізації, висловлювання власних оцінно-етичних суджень.

Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі Передбачає:

сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об’єктів довколишнього світу. Показником сформованості цих уявлень є здатність дитини застосовувати отримані знання у практичній діяльності (ігрова, трудова, сенсорно-пізнавальна, математична тощо), оволодіння способами пізнання дійсності, розвиток у неї наочно-дієвого, наочно-образного, словесно-логічного мислення. Сенсорно-пізнавальна освітня лінія спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях.

 

 

Реалізуючи вищезазначений зміст освітнього процесу, педагогічні працівники забезпечують досягнення очікуваних результатів навчання, визначених  у освітніх програмах, зазначених у розділі І.

 

Відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти у ЗДО визначено зміст і структуру освітнього процесу за інваріантною складовою. Інваріантна складова змісту дошкільної освіти сформована на державному рівні і є обов’язковою. Інваріантну частину змісту освіти систематизовано відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за вище названими освітніми лініями. У закладі забезпечується неперервність змісту освітніх ліній, а також наступність дошкільної та початкової ланок. Виключення з інваріантної частини будь-якої з освітніх ліній порушує цілісність розвитку дитини на рівні дошкільної освіти і наступність її в початковій школі.

Організація життєдіяльності дітей з урахуванням освітніх ліній, що включені до інваріантної складової, дає змогу забезпечити належний рівень соціально-особистісного розвитку дітей раннього та дошкільного віку в структурі неперервної освіти.

Дотримання змісту, взаємозв’язку та логічної послідовності реалізації освітніх ліній Базового компоненту забезпечується та відображається у блочно-тематичному плануванні освітнього процесу.

З метою підвищення якості освітнього процесу у 2024/2025 навчальному році в ЗДО використовуються інноваційні педагогічні технології, а саме.

Назва групи (вікова група) Інноваційна технологія Автор(и) технології
 І молодша група №1

Проскурніна І.В.

Методика розвитку творчих здібностей на заняттях з малювання Л. Шульга

 

 

ІІ молодша група №2

Шитєєва Л.І.

 

 

Зінов’єва Н.В.

Казкотерапія як інноваційна здоров’язбережувальна технологія у просторі сучасного ЗДО

Будинок вільної  дитини

Впровадження технології Л.Фесюкової

 

 

 

 

Методика М.Монтесорі

 

Середня група №3

Торохтій З.В.

 

 

 

 

Древаль О.М.

 

Пісочна терапія «сендплей» як метод позитивного впливу на розвиток дитини

 

Розвиток творчих здібностей дітей та особистостісний розвиток дитини засобами взаємодії різних видів мистецтв

 

“Чудеса на піску” (Т.М.Грабенко, Т.Д.Зінкевич-Євстигнєєва)

 

 

 

Л.Шульга

Нетрадиційні техніки художньо-продуктивної діяльності

Середня група №4

Серікова Л.О.

 

 

 

Марюхненко Н.Є.

 

 

Театралізована діяльність як засіб розвитку мовленнєвої компетентності дітей

Використання спеціально розробленого матеріалу та стимулювання природної допитливості дитини

 

Н.Ф. Малюк

 

 

 

М. Монтессорі

 

Старша група №5

Хорошунова Т.В.

 

 

 

Смик Л.І.

 

Арт Педагогіка як засіб розвитку творчих здібностей у дітей переддошкільного віку

Національно – патріотичного виховання в українському дитячому садочку

 

Т.Б.Паршина

Використання арттерапевтичних засобів в роботі з дошкільнятами

 

Концепція Софії Русової (“Український дитячий садок”)

Старша група №6

Пузікова Н.М.

 

 

 

 

Максименко Л.А.

 

Мнемотехника, як засіб засвоєння нової інформації дітьми дошкільного віку

 

Мнемотехника: «Технологія ефективного засвоєння сучасної освіти»

 

Болишова Т.В.

Вчимося по казці. Розвиток мислення дошкільників за допомогою мнемотехніки

О.Н. Білаш

 

 

 

 

 

Очікувані результати навчання здобувачів освіти

Очікуваними результатами освітнього процесу є набуття компетентностей, що визначені за усіма освітніми лініями Базового компонента та комплексними і парціальними програмами, за якими здійснюється освітній процес.

Набуття різних видів компетентностей дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності (ігровій – провідній для дітей дошкільного віку); руховій; природничій; предметній; образотворчій; музичній; театральній; літературній; сенсорно-пізнавальній; мовленнєвій; трудовій і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію. На кінець навчального року формується модель випускника кожної групи.

Рівень сформованості компетентностей різних вікових груп з’ясовується у процесі здійснення моніторингу рівня засвоєння програмового матеріалу дітьми раннього та дошкільного віку, отримання антропометричних даних та встановлення рівня нервово-психічного розвитку дітей раннього віку в процесі спостереження за життєдіяльністю дітей.

За результатами здійснення моніторингових процедур педагоги планують корекційну діяльність з дітьми раннього та дошкільного віку, а також індивідуальну роботу.

ЗДО здійснює планування методичної роботи також з урахуванням цих результатів.

 

 

Розділ ІІІ

Форми організації освітнього процесу

 

Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» освітня програма ЗДО визначає мету, завдання освітнього процесу на навчальний рік, а також форми його організації.

Термін навчання. Навчальний рік у починається 1 вересня 2024 року і закінчується 31 травня 2025 року, оздоровчий  період (під час якого освітня робота здійснюється відповідно до інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України – з 1 червня по 31 серпня 2025 року.

Упродовж навчального року для дошкільників будуть проводитись канікули, під час яких заняття з вихованцями не проводяться, крім фізкультурно-оздоровчої та художньо-продуктивної діяльності. Орієнтовні терміни проведення канікул: літні – з 1 червня до 30 серпня 2025 року (90 календарних днів), осінні – з 28 жовтня до 03 листопада 2024 року (7 календарних днів),  зимові – з 28 грудня до 12 січня 2025 року (16 календарних днів), весняні – з 24 березня до 30 березня  2025 (7 календарних днів).

Організоване навчання у формі занять проводиться, починаючи з 3-го року життя. Тривалість занять становить:

–                   у І молодшій групі – не більше 10 хвилин;

–                   у ІІ молодшій групі – не більше 15 хвилин;

–                   у середній групі – 20 хвилин;

–                   у старшій групі – 25 хвилин.

Тривалість перерв між заняттями становить не менш 10 хвилин.

 

Режим роботи комунального закладу «Новопокровський заклад дошкільної освіти (ясла-садок)» Новопокровської селищної ради Чугуївського району Харківської області для груп повного дня:

–         І молодша група №1 10,5 годин 5 раз на тиждень.

–         ІІ молодша група №2 10,5 годин 5 раз на тиждень.

–         Середня група №3 10,5 годин 5 раз на тиждень.

–         Середня група №4 10,5 годин 5 раз на тиждень.

–         Старша група №5 10,5 годин 5 раз на тиждень.

–         Старша група №6 10,5 годин 5 раз на тиждень.

З метою досягнення очікуваних результатів навчання (набуття компетентностей) у 2024/2025 навчальному році педагогами закладу будуть проводитися різні форми організації освітнього процесу, у тому числі заняття різних типів. Для якісної організації освітнього процесу проводяться такі заняття (за типами):

–                   фронтальні, колективні (з усіма дітьми групи);

–                   групові (10-12 дітей);

–                   індивідуально-групові (4-6 дітей);

–                   індивідуальні (1-4 дитини).

За дидактичними цілями у всіх вікових групах організовуються такі види занять:

–                   заняття із засвоєння дітьми нових знань;

–                   заняття із закріплення і систематизації досвіду дітей;

–                   контрольні заняття.

За специфікою поєднання змісту та форм роботи в межах заняття проводяться такі заняття:

–                   інтегровані;

–                   комплексні.

Інтеграція сприяє значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) та істотно знижує навчальне навантаження на дітей.

Освітня діяльність у групах планується як у I-й, так і у II-й половині дня відповідно до розкладу занять на тиждень. У другій половині дня можуть плануватися заняття з художньо-продуктивної та діяльності та фізичного розвитку. Весь освітній процес організовується диференційовано з урахуванням віку і індивідуальних особливостей дітей.

У ЗДО планування освітнього процесу здійснюється за режимними моментами та блочно-тематичним принципом, що забезпечує змістовну цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмного матеріалу.

Блочно-тематичне планування освітнього процесу є одним із ефективних інструментів реалізації принципу інтеграції й сприяє кращому засвоєнню знань, умінь і практичних навичок дошкільників з відповідної теми, яка пропонується для вивчення і закріплення протягом одного-двох тижнів. Інтеграція – це шлях і спосіб формування у дітей цілісної картини світу.

Тип заняття обирає та уточнює педагог (вихователь, музичний керівник та ін. ) самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених в освітніх програмах.

Рівномірно розподіляються види активності за основними видами діяльності протягом дня в залежності від бажань та інтересу дітей. Окрім занять, проводяться інші форми спеціально організованої освітньої діяльності:

–                   ігри (дидактичні, сюжетно-рольові, рухливі, театралізовані, ігри з піском та водою та ін.);

–                   спостереження;

–                   пошуково-дослідницька діяльність;

–                   екскурсії;

–                   театралізована діяльність;

–                   трудова діяльність;

–                   тощо.

Крім спеціально організованої освітньої діяльності, передбачається самостійна діяльність дітей: ігрова, художня, фізична.

За окремим планом педагоги здійснюють індивідуальну роботу з дітьми.

Фізичне виховання дітей передбачає проведення:

–                   ранкової гімнастики;

–                   гімнастики пробудження;

–                   занять фізичною культурою;

–                   рухливих ігор та ігор спортивного характеру;

–                   загартування;

–                   фізкультурних хвилинок під час занять;

–                   фізкультурних пауз між заняттями;

–                   фізкультурних комплексів під час денної прогулянки (пішохідний перехід);

–                   оздоровчих заходів.

Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться з раннього віку.

В інклюзивних групах команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами (далі – Команда супроводу) (до складу команди супроводу включаються батьки) розробляє індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами (далі – дитина з ООП). Відповідно до особливостей розвитку дитини з ООП Команда супроводу розробляє індивідуальну програму розвитку, за якою з дитиною з ООП проводяться корекційно-розвиткові заняття. Команда супроводу формує та узгоджує з батьками розклад корекційно-розвиткових занять дитини з ООП. Корекційно-розвиткові заняття згідно з індивідуальною програмою розвитку, проводяться педагогами ЗДО та (або) із залученням фахівців інклюзивно ресурсного центру чи інших закладів освіти, які мають право здійснювати освітню діяльність у сфері освіти за необхідними напрямами.

Вищезазначені форми організації освітнього процесу ЗДО реалізуються в рамках:

– плану роботи Новопокровського ЗДО на 2024/2025 н.р.;

– режиму роботи груп та ЗДО.

За окремим планом у закладі організовується оздоровлення дітей, під час якого освітній процес організовується в наступних формах:

–                   ранкова гімнастика та гімнастика пробудження;

–                   дозований біг, ходьба по траві, піску, по «доріжці  здоров’я», обливання ніг прохолодною водою;

–                   рухливі та спортивні ігри;

–                   процедури прийняття сонячних та повітряних ванн;

–                   екскурсії, цільові прогулянки;

–                   продуктивні види діяльності;

–                   ігри з водою, піском;

–                   конструкторські та творчі ігри;

–                   пошуково-дослідницька діяльність;

–                   організація трудової діяльності;

–                   літературні розваги, конкурси малюнків;

–                   змагання, різноманітні конкурси, естафети.

З метою забезпечення єдиних вимог і наступності сімейного і суспільного виховання, надання психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, підтримки різнобічного розвитку дітей, які виховуються в умовах сім’ї, ЗДО організовано роботу консультативного центру (пункту): Консультативний пункт Новопокровського ЗДО.

Основні форми діяльності консультативного центру (пункту):

–                   організація лекторіїв, індивідуальних і групових консультацій для батьків або осіб, які їх замінюють;

–                   організація заочного консультування через листування, в телефонному режимі, через організацію роботи сайту закладу дошкільної освіти.

Консультативний центр (пункт) здійснює консультативну допомогу батькам або особам, які їх замінюють, із питань:

–                   соціалізації дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;

–                   вікових, психофізіологічних  особливості дітей;

–                   психологічної готовності до навчання у школі;

–                   профілактики  відхилень у фізичному, психічному і соціальному розвитку дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;

–                   організації ігрової діяльності;

–                   організації харчування дітей вдома;

–                   створення  умов для за загартування і оздоровлення;

–                   соціального захисту дітей із різних  категорій сімей.

 

Робота з батьками  або особами, які їх замінюють і дітьми (віком від 3 до 5 років) проводиться підгрупами та індивідуально за річним планом роботи.

Організація психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, будується на основі інтеграції діяльності спеціалістів консультативного центру (пункту) Новопокровського ЗДО вихователів, практичного психолога, медичного працівника.

Також з метою поширення серед батьків психолого-педагогічних та фізіологічних знань про дітей раннього та дошкільного віку, доступності здобуття дошкільної освіти педагогічний колектив ЗДО здійснює соціально-педагогічний патронат сімей, діти яких за станом здоровˈя та інших причин не відвідують ЗДО, але проживають на його території обслуговування.

 

 

 

 

Розділ ІV

Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти

 

Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до  статті 41 Закону України «Про освіту».

–                   оприлюднені критерії, правила та процедури оцінювання освітньої діяльності та управлінських процесів у закладі освіти;

–                   політики та процедури забезпечення якості освіти;

–                   систему та механізми забезпечення академічної доброчесності;

–                   забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу;

–                   створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування;

–                   інші процедури та заходи, що визначаються спеціальними законами або документами закладу освіти.

Згідно зі статтею 20 Закону України «Про дошкільну освіту» педагогічна рада закладу дошкільної освіти формує систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, зокрема систему та механізми забезпечення академічної доброчесності.

Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України з урахуванням: цілей та пріоритетів розвитку закладу дошкільної освіти; типу закладу, місцезнаходження, умов діяльності.

До розбудови внутрішньої системи якості освіти залучаються усі учасники освітнього процесу.

 

Рекомендації щодо створення внутрішньої системи

забезпечення якості освіти

Мета внутрішньої системи забезпечення якості освіти: постійне та послідовне підвищенні якості освіти на основі відстеження динаміки показників освітньої діяльності та освітніх процесів у ЗДО.

Завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти:

1.Визначення пріоритетних напрямів та показників для оцінювання освітньої діяльності, управлінських процесів у ЗДО.

2.Здійснення вимірювання показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО та оцінка їх динаміки.

3.Визначення шляхів підвищення якості освіти за результатами  оцінювання показників освітньої діяльності та освітніх процесів.

4.Надання допомоги учасникам освітнього процесу щодо підвищення якості освіти.

 

 

 

 

Напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання

якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО

 

Напрями, показники для оцінювання освітніх і управлінських процесів у ЗДО доцільно визначати за результатами аналізу діяльності закладу освіти за минулий навчальний рік та анкетування педагогічних працівників, батьків вихованців щодо якості провадження освітньої діяльності в ЗДО.

Методами збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО можуть бути: вивчення документації, спостереження, опитування (анкетування, інтерв’ювання) усіх учасників освітнього процесу (педагогічних працівників, дітей, батьків вихованців) та спостереження за дітьми в різних видах діяльності. А також медико-педагогічний контроль за фізичним розвитком та станом здоров’я дітей на заняттях з фізкультури (система медичних і педагогічних спостережень, аналіз ефективності використання засобів і методів фізичного виховання).

Зміни та доповнення до напрямів, показників, методів збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності й управлінських процесів у ЗДО схвалюються відповідним рішенням педагогічної ради та затверджуються наказом керівника закладу.

Таблиця

Орієнтовні напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО

Напрям оцінювання Показники Методи збору інформації Термін проведення
Освітнє середовище Забезпечення ЗДО (спортивного, музичного залів, груп) обладнанням відповідно до Типового переліку Спостереження
Забезпечення навчально-наочними посібниками та іграшками відповідно до Типового переліку Спостереження
Стан території та приміщень. Відповідність санітарно-гігієнічним вимогам Спостереження, вивчення документації
Дотримання вимог безпеки життєдіяльності вихованців та охорони праці працівників Спостереження, вивчення документації
Створення умов для дітей з особливими потребами Спостереження, вивчення документації
Освітня діяльність Якість планування в ЗДО Вивчення документації
Діяльність керівника ЗДО Опитування, вивчення документації
Система внутрішнього моніторингу Вивчення документації
Організація та здійснення освітнього процесу в ЗДО Спостереження вивчення документації
Рівень реалізації компетентнісного підходу Спостереження оцінка, вивчення документації
Діяльність вихователя Спостереження, вивчення документації
Організація та здійснення методичної роботи Вивчення документації
Співпраця з батьками вихованців Опитування, вивчення документації
Результати освітньої діяльності Рівень засвоєння вихованцями старших груп вимог БКДО за освітніми лініями Спостереження

 

 

Основні політики забезпечення якості освітньої діяльності

та якості освіти в ЗДО

 

Основними політиками забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в ЗДО є:

–           забезпечення публічної інформації про діяльність закладу освіти (ст. 30 Закону України «Про освіту»);

–           дотримання принципів академічної доброчесності у діяльності педагогічних працівників (ст. 42 Закону України «Про освіту»);

–           запобігання та протидія булінгу (цькуванню);

–              створення умов щодо професійного зростання педагогічних працівників (постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» (зі змінами).

 

Основні процедури вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО

Основними процедурами вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО визначено:

–              відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;

–              внутрішній моніторинг якості освіти;

–              самооцінювання освітньої діяльності.

Відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку здійснюється відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти. У якості інструментарію можна використати регіональні картами спостереження або кваліметричну модель Єльникової Г.В. (лист МОНУ від 06.11.2015 № 1/9-535 «Щодо визначення рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку за допомогою кваліметричної моделі»).

Для забезпечення об’єктивності та достовірності даних важливо дотримуватись принципів академічної доброчесності, утому числі справедливого оцінювання.

Внутрішній моніторинг якості освіти здійснюється відповідно до статті 48 Закону України «Про освіту», наказу Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти». Для проведення внутрішнього моніторингу розробляється відповідна програма.

Самооцінювання освітньої діяльності включає :

–              самооцінку показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО;

–              оцінювання педагогічними працівниками своєї діяльності.

 

Очікувані результати щодо реалізації системи внутрішнього забезпечення якості освіти

 

  1. Отримання об’єктивних даних про якість освітньої діяльності та управлінських процесів  у ЗДО.
  2. Підвищення якості освіти в ЗДО на основі прийняття ефективних управлінських рішень.

 

  1. Створення атмосфери довіри до ЗДО серед педагогічних працівників та батьків вихованців.